Time flies when you're having fun (week 18 ) - Reisverslag uit Guilin, China van Suzanne Achterveld - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun (week 18 ) - Reisverslag uit Guilin, China van Suzanne Achterveld - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun (week 18 )

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

21 Juni 2009 | China, Guilin

Helaas is de titel maar al te waar. Alweer een week verder, die weer erg leuk was en ontzettend snel is gegaan. Het einde nadert, maar daar gaan we het even niet over hebben..;)

Even weer een korte update over afgelopen week.
Naast het volgen van lessen,heb ik deze week ook weer regelmatig het zwembad bezocht. Zelfs meer dan één, en die nieuwe, die leek wel wat op Center Parcs. Ik zal het even uitleggen.
Maandagmiddag kwam tijdens de luisterles de leerkracht van ‘karakters’ binnenlopen. De les van dinsdagmorgen werd verzet , in plaats daarvan gingen we ’s middags met z’n allen naar het park. Natuurlijk een erg leuk idee :D(fijne bijkomstigheid was dat we konden uitslapen ;)) Rond 4 uur verzamelden we en bleek dat er maar zo’n 10 mensen meegingen (van 2 klassen). Juf had er zin in, “o,ja , en of we ook wilden zwemmen en bij haar eten?” Ook dat leek ons erg gezellig, dus snel nog even naar boven om de spullen te halen. Toch wel ideaal dat je dan zo vlakbij woont ;)
Toen we bij het park aankwamen bleken we voor de verkeerde ingang te staan. We mochten kiezen of we alsnog ergens anders naar binnen gingen of toch maar naar het zwembad. Het was toch te warm voor het park, dus maar op naar het zwembad. Die bleek bij het huis van de juf te zijn. Zij bleek te wonen in een soort beschermd wooncomplex. Deze heb je heel veel in China. Een grote groep flats staan bij elkaar, omringd door een muur met poort, waar een mannetje van de bewaking zit. Waarschijnlijk ingehuurd voor 15 Yuan per dag ( 1,50 euro)
Zo kun je veilig wonen in China. Dat het complex van de juf niet één van de minsten was bleek wel toen we binnenkwamen. Ik had het gevoel rechtstreeks een vestiging van Center Parcs binnengelopen te zijn. Overal palmbomen, ander exotisch struikgewas en vijvertjes gevuld met vissen. Natuurlijk ontbrak het zwembad niet, daar kwamen we tenslotte voor! Eerst hebben we ruim een uur heerlijk gezwommen en daarna was het tijd om naar het huis van juf te gaan. De huishoudster had voor ons gekookt: dumplings. Ik zal even kort uitleggen wat dit is. Dumplings zijn een soort envelopjes van bladerdeeg gevuld met groente en/of vlees. Erg lekker! Alleen had deze mevrouw een beetje veel gemaakt. Zo’n 6 volle borden stonden er op tafel, en da’s toch iets teveel van het goede! :P Dapper hebben wij er met z’n allen toch ongeveer 3 leeggegeten ;) Daarna hebben we juf natuurlijk hartelijk bedankt voor haar gastvrijheid :D Toen was het tijd weer terug te gaan naar huis…

Deze week hadden we ook weer een date met Rain, onze conversatiepartner. Die zien we niet heel vaak, omdat zij altijd kan wanneer wij niet kunnen en andersom :P
Donderdag konden we eindelijk allemaal en zijn we uit eten geweest. Guus was ook mee en dat bleek een groot succes. Rain was namelijk nogal onder de indruk van hem. ‘Want hij was zo sterk en groot’. Haar droom is dan ook om te trouwen met een Westerse man. Wij waren hier nogal verbaasd over: Rain is namelijk al getrouwd! :P Ja, dat wist ze ook wel, maar toch…Heel veel Chinese vrouwen willen dolgraag een westerse man, dat betekent namelijk ook een beter leven. Bovendien vinden ze westerse mannen ook aantrekkelijk, omdat ze vaak een stuk breder en langer zijn dan de Chinezen. Je ziet hier dan ook heel vaak (vaak oudere) westerse mannen lopen met een knappe, jonge Chinese vrouw. Andersom zie je dat nooit. Slechts 1 keer heb ik een westerse vrouw met een Chinees gezien. Rain vertelde dat Chinese mannen westerse vrouwen vaak niet zo knap vinden…en bedankt ;)
We hebben gezellig gekletst over de verschillen tussen China en Nederland en natuurlijk lekker gegeten :D

Donderdag was er ook iets minder goed nieuws. We hoorden ’s morgens in de les dat Laurent naar het ziekenhuis was gegaan. Hij had al even last van koorts en moest van Linda (z’n Chinese vriendin) nu toch echt naar het ziekenhuis. Daar vroegen ze of hij ook op reis was geweest. Toevallig is hij net een week terug uit Thailand en Maleisië. Toen ze dat hoorden wilden ze hem niet meer helpen. In een ambulance met sirenes is hij dwars door Guilin gescheurd, op weg naar een ander gebouw. Daar werd hij onderzocht door 4 mannen in witte pakken. Na een hoop onderzoeken en 7 !! uur wachten op de uitslag kwam het verlossende woord: hij had niks. Ze verdachten hem er namelijk van dat hij de Mexicaanse griep had! Gelukkig bleek dit niet zo te zijn :D. Waarschijnlijk gaat er hier wel iets van een griepje rond. Naast Laurent voelt ook Kees zich niet lekker en ook ik ben zo’n 2 dagen ziek geweest. Vandaag voel ik me weer iets beter. Wat ook niet bijdraagt zijn de grote temperatuurverschillen. Buiten is het ontzettend warm en in veel gebouwen is de airco aan (standje heel koud). Je loopt dus elke keer weer tegen een muur van warmte aan als je een gebouw uitloopt, niet erg gezond…

Nu is het zondag en beginnen morgen de lessen weer..De komende week is alweer mijn laatste lesweek! Tussendoor wil ik nog wat van Guilin gaan zien. Ik heb half China al doorgereisd , maar van mijn woonplaats hier heb ik nog niet zoveel gezien. Ook wel logisch, in Nieuw-Amsterdam ga ik ook niet met de fiets en camera op pad om alles even vast te leggen :P Natuurlijk wil ik ook de highlights van Guilin zien, dus dat staat nog op het programma. Nu stop ik weer, ga zo even met Kees de stad in.
Tot een volgend bericht!
Liefs, Suus

p.s. Op veler verzoek heb ik wat ‘badmuts-foto’s’ toegevoegd ;)

• 21 Juni 2009 - 09:37

Tineke:

Wat een VIP treatment krijgen jullie van de juf! Vast echt verdiend! Het aftellen gaat nu echt beginnen. Make the most of it! Succes met je examens!

• 21 Juni 2009 - 11:20

De Klokjes:

Wow, geweldige foto met die badmuts, wij hebben ook een familiezwembad gekocht dus kun je je hier straks ook ff uitleven met onze kleine klokjes. Jammer dat het op het eind loopt, maar er zijn ook heeeeel veeeeel mensen heeeeeel blij om jou binnenkort weer in het echt te zien!!!

Heel veel liefs van de Klokjes

• 21 Juni 2009 - 16:04

Marga:

staat je goed...geel.
    veel succes met de finals. nog even.

lief en kus

marga

• 21 Juni 2009 - 18:21

Naomi:

Ik sluit mij aan bij je tante...enig die muts ;)

Liefs

• 22 Juni 2009 - 07:10

Silke:

Succes met je examens en geniet dan van je vakantie!

• 24 Juni 2009 - 13:56

Arjan:

haha bad-mutsen :P

• 28 Juni 2009 - 19:42

Mark.:

Zo, die bevestiging heb ik ook weer binnen: "Westerse mannen zijn knap." Streelt je ego. :)
    xxx