Daily life in Guilin ( week 16) - Reisverslag uit Guilin, China van Suzanne Achterveld - WaarBenJij.nu Daily life in Guilin ( week 16) - Reisverslag uit Guilin, China van Suzanne Achterveld - WaarBenJij.nu

Daily life in Guilin ( week 16)

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

03 Juni 2009 | China, Guilin

Hallo allemaal,

Ik vond het weer tijd voor een update, dus bij deze! Zoals jullie gemerkt hebben plaats ik niet meer elke week een verhaal. Als ik geen inspiratie heb en niets boeiends meemaak wacht ik liever een weekje. Het moet natuurlijk wel leuk blijven om te lezen ;)
Hier gaat alles nog steeds hartstikke goed. Van echte heimwee heb ik nog steeds geen last, dus ik verwacht ook niet dat ik dat nog ga krijgen. Wel mis ik familie , vrienden en Guus&Teun af en toe, maar dat is ook best logisch. Ik zou op dit moment dan ook niet naar huis willen! Het einde komt wel in zicht, en ik heb ook heel veel zin om iedereen weer te zien. Toch ga ik nog even optimaal genieten van deze weken, want deze tijd..die komt niet weer!!

Hoe gaat het met mijn studie?

Op school gaat het nog steeds goed! De lessen worden natuurlijk wel normaal, maar het blijft leuk om nieuwe dingen te leren :D Wel ben ik (en ik ben niet de enige) de laatste tijd best moe, waardoor ik af en toe wel vergeet op te letten in de les. Helaas bleef dat niet onopgemerkt , onze leerkracht begon er vandaag over. Volgens haar is dat elk semester zo, als er nog maar een paar weken te gaan zijn. De studenten zijn dan druk met denken aan thuis, souvenirs kopen (?) en natuurlijk de studie…Ik kan me hierin niet helemaal vinden, maar ben wel blij dat we geen uitzondering vormen met onze vermoeidheid ;)
We hebben dan ook nog maar 3 weken les!! Daarna hebben we de ‘finals’ , de eindtoetsen waar we nog flink voor moeten leren. 3 Juli is het semester afgelopen.
Vorige week hebben we ook weer 2 toetsen gehad. De ene was van Comprehensive en vooraf aangekondigd. Hier had ik dan ook voor geleerd. Het resultaat was een 9.3! :D De andere toets was van Listening en kregen we onverwacht. Op deze toets had ik een 9! :D Je zou kunnen zeggen dat ik hier een betere student ben dan in Nederland..;)
In ieder geval ben ik niet bang voor de ‘finals’ , deze ga ik vast wel halen!

Een kijkje in de lokale keuken.

In Nederland ben ik geen groot fan van de Chinees. Regelmatig brengt mijn moeder een bezoekje aan de ‘Mandarin’ waarna we genieten van bami/nasi uit witte plastic bakjes. Groot was mijn verbazing dan ook toen bleek dat echt Chinees eten toch iets anders van samenstelling is. Hier genoot ik dan ook met smaak van die Chinese gerechten. Omdat we niet precies weten hoe alle tentjes hier heten hebben wij ze Nederlandse namen gegeven. Zo hebben we ‘het groene tentje’, ‘de vreetschuur’ (eten is goedkoop en niet heel lekker) en ‘de moslim’. Dit wisselen we dan dagelijks een beetje af. We eten dan bijvoorbeeld beef met tomaat, tángcù liji (zoetzuur varkensvlees) , qiézi (aubergine) , rijst met ei (soort nasi) en kip. Vooral dat laatste krijg je hier heel vers…Dinsdag gingen we met een groepje uit eten. Het was er nogal vol , maar er werd meteen ruimte gemaakt voor ons. Helaas hadden we zicht op de keuken..Toen we rundvlees bestelden bleek dit er niet te zijn, wel konden we kip krijgen. Vooruit, kip is ook goed. Toen bleek dat de kip nog in z’n kooitje zat. Uitgebreide details zal ik jullie besparen, maar na een laatste kakel ben ik getuige geweest van het doden van ons eten…. :( Ik moet zeggen, het voelde toch een beetje raar toen er 20 minuten later kip op tafel stond. Je kunt wel stellen dat ik hier mijn grenzen nog steeds verleg…
Voor de afwisseling van eten gaan we regelmatig naar Sharon’s. Deze vrouw (je raad het al: Sharon ;) ) is Chinese en getrouwd met een Duitser. In dit restaurant kun je dan ook schnitzel, bratwurst, hamburger, pizza en ander westers eten krijgen. Ze heeft écht lekkere koffie en zelfs appeltaart! In het begin aten we hier 1 keer per week, maar ik moet bekennen dat ik steeds meer zin heb in westers eten…Helaas is het hier ook een stuk duurder, dus te vaak mogen we hier niet heen ;) Wel zijn Berdien en ik door het thuisfront regelmatig verrast met pakketjes met daarin dropjes, pindakaas, vlokken en cup-a-soup! We mogen dus niet klagen :D Toch fantaseer ik nu af en toe al over kaas, verse melk, en lekkere groente…..

Uitgaan op z’n Chinees.

Ook dit staat nog regelmatig op het programma! Elke vrijdagavond is het ‘Feitz-avond’. ‘The Feitz’ is een soort van stamkroeg hier vlakbij de Campus. Veel buitenlandse studenten zijn hier regelmatig te vinden. Op vrijdagavond organiseren ze af en toe een thema-feestje. Guillaume (de franse student) is dan de DJ en dat is altijd heel gezellig! :D
Twee weken geleden was er weer zo’n feestje georganiseerd met als thema ‘Crazy sunglasses’. Die middag ben ik samen met Berdien en Bob in de stad op zoek gegaan naar een zo fout mogelijke zonnebril. Ikzelf vind m’n aankoop redelijk geslaagd, oordeel zelf maar ;)
Helaas heb ik ’s avonds niet gewonnen, evenals de rest van de Nederlanders. Maar gezellig? Dat was het wel :D

Ook zijn we vorige week wezen bowlen. Hoewel ik dit heel erg leuk vind was het al lang geleden dat ik dit gedaan had. Dat was helaas duidelijk te merken….:P
We hadden 2 teams gemaakt en ik haalde het gemiddelde van de mijne nou niet bepaald omhoog…Wat leuk is, is dat iedereen heel fanatiek is. Er wordt flink aangemoedigd en gejuicht als iemand goed gooit. Dit deed mij duidelijk ook goed, bij de 2e ronde had ik zelfs lange tijd de hoogste score van mijn team :D Regelmatig heb ik een strike of spare gegooid! Uiteindelijk heeft mijn team 3 keer gewonnen. Misschien heb ik hier dan mijn talent gevonden?? ;)

Omdat we hadden gehoord dat je in Yangshuo ook goed kunt stappen besloten we afgelopen weekend om dat zelf eens te testen. Vrijdagmiddag ben ik samen met Bob,Berdien,Annemarie en Jan met de bus naar Yangshuo vertrokken. Het plan was om hetzelfde hotel als de vorige keer te nemen. De mevrouw achter de balie wilde alleen 3 keer de prijs van toen hebben voor een kamer! Dat werd ons toch iets te gek en gelukkig vonden we verderop een hotel voor 3 keer zo weinig :D Na een douche en een bord spaghetti waren we er klaar voor, nachtleven van Yangshuo, here we come! We hebben er een kroegentocht van gemaakt, en na 4 kroegjes eindigden we in de West-street, de hoofdstraat van Yangshuo. Zoals in elke hoofdstraat was het hier een stuk duurder, maar we hebben wel gezellig gekletst met Chinezen. Aan het eind van de avond was ik weer een telefoonnummer rijker, want vrienden..die heb je hier snel gemaakt! ;)
De volgende dag hebben we heerlijk ‘Hollands’ ontbeten en toen was het weer tijd om terug te gaan. Helaas is zaterdagmorgen wel de portemonnee van Jan gestolen, dat is dan weer een domper op het leuke weekend. Ook zijn er weer 2 fietsen ‘meegenomen’ afgelopen zaterdag…Stelen, daar zijn de Chinezen helaas goed in :(

Al met al dus weer een leuke 2 weken achter de rug! De komende weken staat vooral de studie op het programma. Wel zijn we onverwacht een week eerder klaar met het semester. We gingen van huis met het idee dat we 10 Juli onze laatste schooldag zouden hebben. Het semester blijkt nu al afgelopen op 3 Juli. Op de 12e vertrekken we weer richting Nederland, wat inhoudt dat we nog een week ‘over’ hebben voor we naar huis gaan. Berdien en ik zijn flink aan het nadenken wat we dan willen doen…ik houd jullie op de hoogte ;)

Tot een volgend bericht!
Liefs, Suus

  • 03 Juni 2009 - 16:34

    Marga:

    Het chinese eten ziet er ietsjes anders uit dan bij ons, maar wel smakelijk. Lijkt me heerlijk "dagverse"kip. Thuis ook lekker op de skottelbraai. Zitten jullie nu weer op"paaldansen"???

    Geniet van het chinese leven en succes met de studie.
    kus marga


  • 03 Juni 2009 - 16:57

    Kinie, Gerco En Kids:

    Wat weer een leuk verhaal ! En foto's .. die kip, tja wat moet je daar nou van zeggen... Heb je die echt gegeten ??
    Wel fijn om nog een week geen verplichtingen te hebben, jullie vermaken je vast prima !!!
    We kijken er naar uit om weer bij te kletsen... Marielle kwam een paar weken geleden met het goede nieuws over haar huisje.. wat een mooi plekje !!!
    Geniet er nog even van en studeer ze...

    Liefs

  • 03 Juni 2009 - 21:11

    Mark.:

    Als je geen juf meer wilt worden, kun je altijd nog professioneel bowlster worden ;)
    Fijn om te horen dat alles nog steeds goed gaat en het erg naar je zin hebt :)
    Nog even doorzetten die laatste 3 weken en dan lekker een weekje relaxen voordat je naar huis komt.
    Geniet ervan en tot het volgende bericht.
    XXX

  • 03 Juni 2009 - 21:32

    Meta:

    Ben er weer uitgebreid voor gaan zitten en heb wederom genoten van een mooi verhaal en schitterende foto's! Succes met de laatste "studie-loodjes" en ook al komen de bruine boterhammen met kaas in zicht, geniet nog maar volop van de laatste 39 dagen. Brabantse groetjes van een trouwe lezer.

  • 05 Juni 2009 - 08:56

    Arjan:

    Heey Suus!
    Alles goed daar?
    leuke foto's!! Dat is wel een enorm blije chinees waar je mee op de foto staat zeg hihi :p

    Veel plezier nog de komende tijd!!

    Groetjes -XXX-

  • 05 Juni 2009 - 16:33

    Mariel:

    Leuke bril...

    Lekkere haan...

    Enige hoed...

    Lekker beschuitje met jam...

    Telefoonnummertje erbij...

    Goede cijfers...

    Nog (steeds) geen heimwee...

    Koffie & Appeltaart...

    Bowlen...

    Kroegentocht...

    Meid! Laat die souvenirs toch en blijf lekker in China... klinkt allemaal wel leuk hoor :P

    (Is een heeeel groot grapje hoor, vooral dat van die souvenirs laten zitten..en o ja.. ook van dat daar blijven :D )

    Leuk verhaal weer!
    XxX & Liefs...

  • 06 Juni 2009 - 17:37

    Oom Wout:

    Dag Suzanne,

    Ik moet bekennen dat ik jouw site nog niet eerder heel goed bekeken had. Maar dat heb ik nu goed gemaakt door bijna alles te lezen en te bekijken. Wat een geweldig avontuur maak jij mij. Dit zal je je hele leven bijblijven. En misschien zal het inderdaad het begin van ee reisvirus zijn. Ik heb nog niet goed begrepen wat er terecht gekomen is van je doel om op een basisschool iets te doen en hoe deze reis kan dienen als afstudeerproject. Je avontuur loopt al weer op z'n eind. Ik wens je nog een paar hele goede weken en een behouden reis terug.
    met groet, Oom Wout

  • 06 Juni 2009 - 20:58

    Papa:

    eigenlijk vind ik dat je nu wel lang genoeg weg geweest bent.
    of is dat egoistisch?
    in allerlei opzichten zijn dit de laatste lootjes.
    tot gauw!
    je vader

  • 07 Juni 2009 - 18:38

    Yvonne De Jong:

    Beste Suus,
    Lezen ieder keer in de tweelingdorper jullie berichten. Genieten er volop van.Je kent mij niet en ik jou niet. De enige overeenkomst in China.
    Ik heb 2 dochters uit China en vorig jaar hebben wij voor de 2e keer dit mooie land bezocht. Ook zijn wij toen in Guilin en Yangshou geweest. Volgend jaar hopen wij weer een aantal weken daar te mogen doorbrengen.
    Geniet nog van de periode dat jullie daar zitten en misschien zien wij elkaar nog eens in Emmen om verhalen uit te wisselen.

    Groeten

    Yvonne de Jong

  • 08 Juni 2009 - 19:20

    Pasqualle:

    Dag verse kip hmm.. dat dagverse onthoofde hoofdje wat er naast ligt is toch best wel vreemd:P! maar als het gesmaakt heeft is het lekker:)

    Nog steeds goeie cijfers? en straks nog een lekker weekje over om nog even te kunnen genieten van China!, dat is toch ook wel fijn:)

    Als jij terug komt(dat is al gauw!) dan zijn wij er ook bijna weer:)

    en dan drinken we er 1..... of 2,3,4,5(A)..!! dat gaan we zeker vieren!

    Meid nog even veel plezier daar! en geniet van het laatste maandje CHINA!

    Liefs Pasqualle.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

8 Februari is het zover! Dan vertrek ik voor ruim 5 maanden naar China. Het doel? Chinees leren (voor de uitdaging!) en als alles doorgaat Engelse les geven én onderzoek doen op basisscholen. Volg hier mijn belevenissen vanuit China!

Actief sinds 26 Dec. 2008
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 33754

Voorgaande reizen:

08 Februari 2009 - 12 Juli 2009

Buitenlandminor Chinees

Landen bezocht: