Stop de tijd..(Week 14) - Reisverslag uit Guilin, China van Suzanne Achterveld - WaarBenJij.nu Stop de tijd..(Week 14) - Reisverslag uit Guilin, China van Suzanne Achterveld - WaarBenJij.nu

Stop de tijd..(Week 14)

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

21 Mei 2009 | China, Guilin

Deze zin spookt de laatste tijd vaak door mijn gedachten…op de meest onverwachte momenten. Als ik op mijn fiets door Guilin fiets, als ik geniet van het mooie uitzicht vanuit mijn raam, als ik in de klas hard mijn best doe op de Chinese woordjes, geniet van het gezelschap van alle gemaakte vrienden hier, of gewoon..als ik even niks aan het doen ben..
Dan wil ik dat dit gevoel, deze ervaring nooit ophoudt. Elke dag geniet ik weer van het feit dat ik gewoon in China zit. Een unieke kans …en wat voor één! De tijd hier gaat hard, veel te hard. Ik probeer niet te vaak te kijken naar de dagenteller op deze site. Over 2 maanden ben ik alweer even in Nederland. Niet aan denken, maar het komt wel hard dichterbij.
Ik heb het nog steeds ontzettend naar mijn zin, en denk (en hoop) dat China het begin is van mijn carrière als reizigster. Ik heb mensen wel eens horen zeggen dat het verslavend is, ik geloof daar inmiddels heilig in. Vooral de ervaring van het langer wonen in een land maakt dat je echt een kijkje kunt nemen in het dagelijks leven van de inwoners. Ontzettend leuk om ook tijdelijk inwoner te zijn van een land als China. Gelukkig mag ik nog even, en daar ga ik dan ook ontzettend van genieten :D
Even weer een verslag van wat ik de afgelopen week heb meegemaakt.

Om te beginnen heb ik samen met nog wat Nederlanders meegedaan aan een zangwedstrijd. Deze was georganiseerd voor de buitenlandse studenten en de bedoeling was in het Chinees te zingen. Omdat er wordt verwacht dat je meedoet aan activiteiten hadden wij ons opgegeven. Wij hebben hiervoor het liedje ‘Beijing huanying ni’ (Beijing verwelkomt je) uitgekozen. Dit was het openingslied voor de Olympische spelen. Helemaal in het Chinees vonden wij ietwat lastig, dus we hebben een deel in het Nederlands vertaalt. Afgelopen zondag was de voorronde. Er waren 28 groepen die meededen , sommigen solo, sommigen in een groepje. De tekst zat niet heel goed in ons hoofd en zingen is ook niet kwaliteit nummer 1 van ons….Toch was het publiek razend enthousiast. Iedereen blij, wat wil je nog meer? :P Hoorden wij dinsdag ineens dat we door waren…! ‘Hoezo door, dachten wij, het is toch klaar?’ Helaas..:P We zijn 15e geworden en moeten zondag opnieuw optreden. Wel waren we nog wat oefening nodig…dat staat dus op het programma voor het weekend…Wish me luck ;)

Vorige week zijn ook 2 leraren van Fontys uit Nederland op bezoek geweest. Samen met hen hebben wij de ‘Elephant trunk hill’ in Guilin bezocht. Deze berg lijkt op een olifant, zo vinden de Chinezen. Oordeel zelf maar ;) Ook hebben ze lessen van ons bezocht en zijn we samen uit eten geweest. Was erg gezellig :D Natuurlijk hebben ze ook met de leraren gepraat over ons. Die waren allemaal erg tevreden en dat is natuurlijk heel fijn om te horen. Over mij hadden ze gezegd dat ik zo’n harde werker was en heel actief in de lessen. Voelt goed, zo’n complimentje. Ook al weet je dat het lekker gaat, bevestiging is altijd fijn :D

Vandaag hebben we dan het leukste van de hele week gedaan: we zijn naar Longsheng geweest. Dat ligt hier zo’n kleine 3 uur rijden vandaan. In Longsheng heb je rijstterrassen en in de maand Mei zouden die op z’n mooist zijn. Gisteren was het hier erg mooi weer en we besloten dat het vandaag wel een mooie dag zou zijn om heen te gaan. Nog snel even een tripje geboekt via een hotel hier in Guilin. Vanmorgen om half 9 vertrokken we, in het gezelschap van een groep Chinezen met de bus naar Longsheng. Onderweg kwam de gids langs om te vragen of we ook een optreden van de Yao-minority wilden zien. Deze vrouwen hebben erg lang haar en dat was echt de moeite waard volgens hem. Wij hadden hier niet echt zin in, maar het was het enige wat er te doen was in het dorp. Vooruit, dan gaan we wel mee….Het optreden bestond uit wat gezang, een dans en het showen van hun haar (wat overigens wel écht lang was..maargoed). Wij vonden er weinig aan en na een half uur ‘mochten’ we weer naar buiten :P Toen moesten we , via een wel héél gammele brug over de rivier, naar een ander busje. Ons eigen busje was te breed voor de smalle bergpaden waar we over verder moesten. We gingen namelijk helemaal de berg op, richting rijstterrassen :D
Eenmaal boven brandde de zon er goed op, en konden we beginnen aan de klim naar boven. Vrij steil, vrij warm…maar wat een uitzicht! Echt ontzettend mooi om te zien :D Je kon je ook naar boven laten tillen in een soort stoel, voor 2 Yuan per kilo. Natuurlijk heb ik dat niet eens overwogen, ik mankeer tenslotte niks aan mijn benen. Onderweg kwamen we wel zo’n stoel tegen, gevuld met een groot zwaar blank mens, gedragen door 2 kleine Chineesjes. Ik vond het nogal een sneu gezicht en riep hardop: ‘Kijk die Chineesjes eens zwaar tillen, wat zielig!!’ Klinkt het: ‘Zielig? Ze verdienen er anders wel geld mee hoor!!’ Oeps…een Nederlandse :P Had ik niet echt rekening mee gehouden. Mevrouw was ‘not amused’ , maar Berdien en ik vonden het maar wat geinig ;)
Na een flink eind lopen waren we eindelijk boven op de berg, met een fantastisch uitzicht over de terrassen. Wow, dit is dan toch het beeld wat ik altijd bij China had, maar dan in real life. Heel erg gaaf!! Boven hebben we heerlijk genoten van het uitzicht en toen was het tijd voor de tocht naar beneden, richting bus. Na zo’n 3 uur waren we weer in Guilin. Was weer een geweldig dagje :D

Morgen nog 1 dagje en dan is het weer weekend. Even uitrusten , maar moet dit weekend ook veel studeren, want maandag hebben we een toets van Comprehensive. De studie gaat ook door tenslotte…

Tot een volgend bericht!
Liefs, Suus

Iedereen ook weer bedankt voor de kaarten, zit al aan de 50!!! :D


  • 21 Mei 2009 - 16:43

    De Klokjes:

    Wow, straks wordt je nog een beroemde zangeres in China!! Veel succes met zingen en studeren!!

    Liefs en een dikke knuffel van de Klokjes
    P.s om www.emmennu.nl kun je Heleen en Wiona in 'onze' speeltuin in actie zien

  • 21 Mei 2009 - 18:09

    Geke Meijer:

    Hoi Suzanne

    Wat geniet je weer,zeg.Wat zal het in Nederland straks saai zijn voor je.Dat maakt het,denk ik,dat reizen verslavend kan worden.
    Het avontuur ga je vast missen ais je weer thuis bent.

    Groetjes Geke en de rest.

  • 22 Mei 2009 - 06:03

    Lissa:

    Lieve Suzanne,

    Ik mis je heel erg !!!

    Heel erg fijn om te zien dat je het ontzettend naar je zin heb. Leuke foto's...

    Tot over 2 maandjes !!!

    Knuffel en kusjes van Lissa

  • 22 Mei 2009 - 07:24

    Mama:

    lieve Suzanne,
    Wat weer een leuk verhaal en mooie foto's.
    Zo zie je maar weer,niet altijd hardop zeggen wat je denkt, ha ha!
    liefs, mama

  • 22 Mei 2009 - 09:29

    Amarins:

    Hey Suus!
    Stop de Tijd!! Dat zou ik inderdaad ook wel even willen! Het gaat hier ook veel te snel, terwijl er veel te veel is te doen. Een race tegen de klok.
    Ik heb trouwens wel mijn laatste twee tentamens gehaald!!!

    Die rijstvelden zien er echt magnifiek uit. Wauw. Dat zijn echt de plaatjes uit het aardrijkskunde boek! Geweldig.

    Veel plezier nog!

    Groeten Amarins

  • 22 Mei 2009 - 15:20

    Silke:

    even in nederland?

    ga je gauw weer weg?

  • 22 Mei 2009 - 15:39

    Marga:

    Heel erg mooi. Prachtige foto's. Succes met het "zingen". Wie weet doen jullie volgend jaar mee met het songfestival.

    knuffels en een kus uit "Hong Kong".

    Tantie

  • 22 Mei 2009 - 19:59

    Annie Bergshoeff:

    Dag Suzanne,
    We genieten steeds weer van je verhalen en foto's!!Je kunt het straks wel in boekvorm uitgeven zeg!!
    een hartelijke groet van Gert en Annie Bergshoeff.
    Bedankt voor je kaart !!

  • 25 Mei 2009 - 19:27

    Meta:

    Ik kan me het stop-de-tijd-gevoel goed voorstellen, jullie hebben het ook zo fantastisch met zijn allen. Bedankt weer voor het mooie verhaal en de schitterende foto's...het was weer genieten! Groetjes uit Bergeijk.

  • 26 Mei 2009 - 17:20

    Iris:

    Heey Suus,

    Leuk dat je het daar nog steeds erg naar je zin hebt.

    Veel succes met je komende toetsen en nog heel erg veel plezier.

    Geniet er maar van voor je het weet zit je weer in het saaie Nederland.

    Veel liefs,
    Fam. Tappel

  • 27 Mei 2009 - 13:36

    Marjon:

    Ik vind je een geweldige schrijfster....
    Je boeit vanaf het begin, en prachtige foto's Groeten van Marjon

  • 01 Juni 2009 - 16:05

    Michiel:

    hallo ZUS(je).
    alles goed daar?
    hier wel!~
    WARM EN ONGEVEER 25 GRADEN! :d
    Heerlijk zonnetje!
    ben e rnet weer van camping bargeres.. HAHA!
    tot binnnekort!

    x

  • 01 Juni 2009 - 19:26

    Mark.:

    Hahaha tja, Hollanders kom je ook overal tegen!
    Wel onwijs mooie foto's van de rijstvelden zeg, supergaaf. Enne, die Chinezen hebben een apart 'talent' in het vinden van vergelijkingen... Elephant, ik zie hem niet echt :S
    Spreek je snel weer! Ben nu namelijk weer 2 weken in Nederland:)
    XXX

  • 02 Juni 2009 - 12:35

    Tante Ria:

    Wat een prachtig land ben jij in terecht gekomen. En wat fijn dat je het naar je zin hebt. Een hele ervaring.We hopen dat je nog veel plezier en leermomenten hebt. De groeten van ons allemaal en een dikke kus. En vergeet niet terug naar Nederland te komen. P.S. Wat is je adres precies?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

8 Februari is het zover! Dan vertrek ik voor ruim 5 maanden naar China. Het doel? Chinees leren (voor de uitdaging!) en als alles doorgaat Engelse les geven én onderzoek doen op basisscholen. Volg hier mijn belevenissen vanuit China!

Actief sinds 26 Dec. 2008
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 33748

Voorgaande reizen:

08 Februari 2009 - 12 Juli 2009

Buitenlandminor Chinees

Landen bezocht: